Strategisch adviseur

Volledige functiebeschrijving


Plaats in de organisatie

Functiehouder ontvangt leiding van de bestuurder en geeft sturing aan organisatie brede projecten en (strategische) beleidsontwikkeling. Het intern overleg is in overeenstemming met de overlegstructuur zoals opgenomen in het personeelshandboek. Extern wordt geparticipeerd in netwerkbijeenkomsten en/of werkgroepen met gemeenten, zorgaanbieders, zorgkantoren en andere stakeholders. Aangesloten wordt bij de Raad van advies, de cliëntvertegenwoordiging, het bestuurlijk overleg met zorgkantoren en periodiek bij de Raad van Toezicht.

 


Doel van de functie

Het (adviseren over en) ontwikkelen, uitvoeren, evalueren van strategisch, tactisch beleid, passend binnen de missie, visie en kernwaarden van de organisatie SZZ en dusdanig dat dat de continuïteit en kwaliteit van de organisatie is gewaarborgd. Draagt daartoe kennis over en ziet erop toe dat het handelen van de organisatie in overeenstemming is met de governance regels en van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

 


Resultaatgebieden

 

1. Organisatie-management

In afstemming met de bestuurder en overige leden is mede richting gegeven aan de organisatorische inrichting van de organisatie op strategisch niveau. Daartoe zijn visie,
missie, kernwaarden en organisatiedoelstellingen vertaald in strategisch en meerjarig beleid en is mede bijgedragen aan de strategische koers, marktpositie en ontwikkelingsmogelijkheden van de organisatie SZZ.

Kernactiviteiten
  • Geeft vanuit klant, organisatie en bestuurlijk perspectief mede richting aan de organisatorische inrichting en sturing van de organisatie; houdt rekening met de door
    de bestuurder vastgestelde visie.
  • Draagt mede de missie, visie en kernwaarden van de organisatie uit en vertaalt deze in organisatiedoelstellingen naar een strategisch organisatiebeleid, gericht op de borging
    van de continuïteit en waar mogelijke versterking van de positie van SSZ.
  • Geeft mede richting aan de strategische koers en ontwikkelingsmogelijkheden van de organisatie en aan de strategische beleidsvorming en heeft daarbij oog voor en brengt
    daartoe de risico- en succesfactoren mede in kaart.
  • Draagt vanuit klant, organisatie en bestuurlijk perspectief bij aan het opstellen van het strategische beleid van de organisatie.

 

2. Beleidsontwikkeling, -advisering, -implementatie en -uitvoering

Er zijn concrete beleidsvoorstellen en -notities samengesteld, gericht op de ontwikkeling, bijstelling en/of implementatie van het organisatiebeleid waarmee in proactieve zin een
bijdrage geleverd is aan de strategische beleidsontwikkeling van de organisatie. De bestuurder is op basis hiervan in staat gesteld om de juiste beslissingen te nemen over
het strategisch beleid, of in het bijzonder organisatie-, zorgbeleid. Na besluitvorming is functiehouder veelal verantwoordelijk voor de implementatie, uitvoering en naleving.

Kernactiviteiten
  • Volgt, interpreteert relevante in- en externe ontwikkelingen in het algemeen en meer specifiek op organisatie-, zorgbeleid.
  • Adviseert de bestuurder door het aangeven van een gewenste koers, positie en ontwikkelingsmogelijkheden op organisatie- en zorgbeleid.
  • Vertaalt de missie/visie van de organisatie in concreet organisatie- en zorgbeleid, definieert daarvoor de kaders en realiseert een op de vraag en behoefte afgestemde
    producten, instrumenten en dienstverlening.
  • Vertaalt de kaders naar een tactische uitwerking en voert dit beleid mede uit.
  • Ontwikkelt en onderhoudt belangrijke bedrijfsprocessen.
  • Toetst de uitvoering van organisatie- en zorgbeleid en het bijbehorende instrumentarium op haalbaarheid, effectiviteit, efficiëntie en kwaliteit.
  • Doet waar nodig voorstellen voor de ontwikkeling en bijstelling van organisatie- en zorgbeleid.
  • Implementeert beleidsbesluiten dusdanig dat de organisatie in control is en de continuïteit van de bedrijfsvoering en organisatie gegarandeerd.
  • Ziet toe op een adequate uitvoering en naleving van het beleid.

 

3. Projectmanagement en -uitvoering

Er is een sturende of deskundige bijdrage geleverd aan de realisatie van een project of verandering waarbij de doelstellingen binnen de gestelde termijn en conform opdracht
zijn gerealiseerd.

Kernactiviteiten
  • Initieert voor de organisatie van belang zijnde, impactrijke projecten, adviseert over de opdrachtformulering en/of stelt deze op.
  • Geeft leiding aan (complexe) organisatie brede projecten, programma’s.
  • Stelt een projectplan op, richt het project in en fungeert als aanspreekpunt.
  • Stuurt het projectteam aan, bewaakt de projectdoelstellingen en -planning en stuurt waar nodig bij en/of neemt corrigerende maatregelen in geval van afwijkingen.
  • Bewaakt de samenhang van het project in relatie tot andere projecten als ook in relatie tot de strategische koers.
  • Brengt periodiek verslag uit over de voortgang en realiseert het project binnen de afgesproken termijn en conform opdracht.

 

4. Compliance, Kennisoverdracht

Er is een sturende of deskundige bijdrage geleverd ter bevordering van de compliance in de zorg op het gebied van het naleven van regels, normen en best practices inzake kwaliteit, veiligheid, organisatie / governance.

Kernactiviteiten
  • Brengt ontwikkelingen in beeld op het gebied van regels, normen en best practices inzake kwaliteit, veiligheid en governance.
  • Verricht onderzoek naar en maakt (risico)analyses over de realisatie van organisatie-, zorgbeleidsdoelstellingen in relatie tot de compliance / governance.
  • Adviseert de bestuurder over de te nemen verbetermaatregelen.
  • Draagt actief de opgedane kennis over aan de collega’s binnen de organisatie en zorgt dat die kennis geborgd wordt.
  • Toetst of de veronderstelde kennis bekend is en kan worden toegepast.
  • Schoolt waar nodig medewerkers bij.

 

5. Overige

Aangezien de organisatie klein is, kan een functiehouder altijd ook andere resultaatgebieden met kernactiviteiten, anders dan hierboven beschreven, en specifieke portefeuilles toegewezen krijgen (structureel dan wel tijdelijk). Eventuele specifieke kernactiviteiten, portefeuilles worden hier benoemd.

Kernactiviteiten
  • Functiehouder is eigenaar van 1 of meerdere processen en/of documenten uit het kwaliteitsmanagementsysteem.
  • Functiehouder heeft bij calamiteiten en/of crisissen een ondersteunende en adviserende rol naar de bestuurder. Afhankelijk van de omvang van de calamiteit en/of crisis kan functiehouder ook een coördinerende taak worden toebedeeld.

 


Uitwerking gezichtspunten

 

Kennis

De functie vereist functierelevante kennis op academisch niveau (bedrijfs-, organisatiekunde) aangevuld met door opleiding en ervaring verkregen kennis. Kennis van en ruime ervaring met (project)management en veranderkundige processen op post-hbo-niveau. Ontwikkelingen in de zorg en wet- en regelgeving moeten worden bijgehouden en beoordeeld op bruikbaarheid/toepasbaarheid voor de organisatie.

Zelfstandigheid

De werkzaamheden worden naar eigen inzicht uitgevoerd binnen de wettelijke en organisatorische kaders en passend binnen de missie, visie van SZZ. Probleem-analytisch vermogen is nodig voor de behandeling van diverse vraagstukken op basis waarvan strategisch, tactische adviezen over de organisatie, zorgbeleid wordt uitgebracht. Terugvalmogelijkheden en afstemming met de bestuurder behoort tot de mogelijkheden. De functiehouder heeft inzicht in en kan verbanden leggen tussen verschillende vakgebieden om (strategisch) organisatiebeleid vorm te geven en complexe vraagstukken op te lossen.

Sociale vaardigheden

Tact, overtuigen en een overbruggen van weerstanden is van toepassing opdat draagvlak voor beleidsvoorstellen of beleid ontstaat, waarbij sprake kan zijn van grote belangentegenstellingen. Creativiteit en een ondernemende attitude kenmerkt de functiehouder.

Risico’s, verantwoordelijkheden en invloed

Als gevolg van interpretatie- en inschattingsfouten kunnen adviezen onjuist zijn en is er kans op materiële schade. Functiehouder heeft middels advisering en projectuitvoering invloed op de koers, positie en strategisch beleid van de organisatie en is verantwoordelijk voor de vertaling naar en implementatie op tactisch niveau.

Uitdrukkingsvaardigheid

Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid is vereist bij interne en externe besprekingen, onderhandelingen en/of het geven van een toelichting aan de bestuurder. Schriftelijke vaardigheden zijn vereist voor het opstellen van rapportages, beleids- en procesdocumenten.

Bewegingsvaardigheid

Bewegingsvaardigheid is vereist voor het verwerken van informatie van omvang.

Oplettendheid

Oplettendheid is vereist bij het toezien op de naleving van wet- en regelgeving en voor het signaleren van in-en externe ontwikkelingen op bedrijfseconomisch en bestuurlijk gebied. Onvoldoende oplettendheid kan ernstige financiële gevolgen voor de organisatie meebrengen.

Overige functie-eisen

Eisen worden gesteld aan volharding bij het analyseren van gegevens en doorvoeren van wijzingen. Systematisch werken is vereist bij het in kaart brengen van risico’s. Integriteit is vereist
bij het hebben van kennis over de strategische positie van de organisatie. Eisen worden gesteld aan voorkomen en gedrag bij het op strategisch niveau vertegenwoordigen van de organisatie.

Inconveniënten

Er is sprake van piekbelasting en psychische belasting door de medeverantwoordelijkheid voor de financiële en maatschappelijke positie van de organisatie.

 


Inschaling

Het indelingsadvies FWG voor deze functie is 65. Vanwege het specifieke karakter van onze organisatie en de functie, heeft SZZ de functie gewaardeerd op 70.