“De best mogelijke zorg, dat (en niet minder) verdienen de meest kwetsbaren in onze samenleving”
← Terug

“De best mogelijke zorg, dat (en niet minder) verdienen de meest kwetsbaren in onze samenleving”

De cliëntvertegenwoordigers van SZZ zijn ervaringsdeskundig of naastbetrokken. Ze praten actief mee over zorgzaken en samen bepalen we over welke belangrijke onderwerpen we meer willen weten van het SZZ cliëntpanel. De cliëntvertegenwoordiging van SZZ telt op dit moment drie leden, in het cliëntpanel denken – op afstand – meer dan honderd cliënten mee. Ton van Cuijk is een van de drie cliëntvertegenwoordigers. Omdat we het perspectief van cliënten en naastbetrokkenen belangrijk vinden om mee te nemen in alle belangrijke besluiten, kunnen we altijd meer vertegenwoordiging gebruiken. Om geïnteresseerden te kunnen vertellen over wat die rol inhoudt, waren we benieuwd naar hoe Ton kijkt naar zijn betrokkenheid bij SZZ. We legden hem vijf vragen voor. 

Wil je iets meer vertellen over jezelf en over hoe je cliëntvertegenwoordiger bij SZZ bent geworden?

Mijn naam is Ton van Cuijk, 77 jaar oud (of jong) en sinds januari 2022 lid van de SZZ cliëntvertegenwoordiging. In mijn werkend leven was ik 40 jaar onderwijsgevende, directeur en manager in het basisonderwijs. Ik ben (stief)ouder van een jongeman op een van de SZZ zorgboerderijen.

Wat was je motivatie om cliëntvertegenwoorder te worden?

Mijn motivatie was vooral ingegeven door de (herhaaldelijke) vraag om cliëntvertegenwoordiger te worden. Ingegeven door ‘dan kan ik misschien mijn steentje bijdragen’, heb ik ingestemd. Ik ben dus gevraagd. En had binnen het onderwijs en ook in sportverenigingen ook wel bestuurlijke ervaring.

Welk gespreksonderwerp van het afgelopen jaar is je het meest bijgebleven?

Terugblikkend op 2024 is vooral de discussie over de update van ‘missie en visie’ me bijgebleven. Heel interessant en van heel breed naar heel kernachtig. We hebben ook gesproken over onze rol als cliëntvertegenwoordigers in het geheel van SZZ en het op de kaart zetten daarvan bij de zorgondernemingen. Al kan ik niet echt een duidelijk beeld van schetsen van onze plek binnen de organisatie. We hebben veelal een theoretische, meer afstandelijke rol, maar misschien moet dat ook wel. Van bovenaf gericht op een soms weerbarstige praktijk. Hoe worden wij als cliëntvertegenwoordiging voor de SZZ cliënten zichtbaar en op welke manier kunnen wij iets voor ze (gaan) betekenen? Dat is ook een belangrijk gespreksonderwerp.

Op welk resultaat ben je het meest trots, waaraan jij je steentje hebt bijgedragen als cliëntvertegenwoordiger?

Het is in het algemeen fijn om mee te sparren. En ook hier zou ik in de eerste plaats de update van ‘missie en visie’ noemen. Erg uitdagend, alles afschrapen tot de kern overblijft. Mooi om daaraan bijgedragen te hebben.

Wat zou je mee willen geven aan cliënten of naastbetrokkenen die twijfelen of lid worden van de cliëntvertegenwoordiging iets voor hen is?

Toekomstige cliëntvertegenwoordigers kunnen vooral motivatie halen uit het ‘mee helpen sparren’ op bestuurlijk niveau, om garant te kunnen staan voor de best mogelijke zorg en dat de daarmee gemoeide financiering niet beter besteed had kunnen worden. Dat (en niet minder) verdienen de meest kwetsbaren in onze samenleving.

 

Lees meer over de cliëntvertegenwoordiging en het cliëntpanel