Klachtenprocedure voor cliënten
Bij SZZ en op de zorgondernemingen staan we voor kwaliteitszorg. En toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over de zorg of het contact op uw zorglocatie. Daar zullen we in alle gevallen proberen samen iets aan te doen.
Klachten over uw zorgondernemingen kunnen bijvoorbeeld gaan over: verschil van inzicht over verleende zorg en het behandelplan, schade die is ontstaan als gevolg van een (medische) fout tijdens behandeling en verzorging (letselschade), tijdens het verblijf zoekgeraakte of beschadigde persoonlijke bezittingen (zaakschade) of schending van de privacy.
Wat te doen bij een klacht over de zorgonderneming?
Bespreek het allereerst met de zorgondernemer. Maak hiervoor een afspraak, zodat u op een rustig moment kunt praten. Uiteraard mogen naastbetrokkenen mee. Bespreekt u uw klacht liever met een onafhankelijke vertrouwenspersoon? Dat kan. De vertrouwenspersoon kan u ook begeleiden in een gesprek op de zorglocatie.
Klachtencommissie Landbouw en Zorg
Rechtstreeks contact met de onafhankelijke landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg kan ook. Vermeld daarbij:
-
- uw naam en telefoonnummer
- naam en telefoonnummer van uw wettelijke vertegenwoordiger of van diegene die u helpt bij het maken van de brief
- naam, adres en telefoonnummer van de zorglocatie en eventueel de persoon over wie uw klacht gaat
- een uitgebreide beschrijving van de gebeurtenis
- de reden van uw klacht
- een beschrijving over wat u al heeft gedaan om tot een oplossing van de klacht te komen
Contactgegevens:
Klachtencommissie Landbouw en Zorg
Postbus 245
6700 AE Wageningen
De klachtencommissie onderzoekt de klacht. Het kan zijn dat de commissie u belt of op de zorgonderneming langskomt voor meer informatie. Binnen een paar weken krijgt u bericht over het onderzoek. De commissie geeft dan aan of de klacht terecht is en wat er eventueel gedaan moet worden om de situatie te verbeteren.
De vertrouwenspersonen of klachtenfunctionaris van Zorgbelang kunnen u helpen bij het formuleren van uw klacht en het doorlopen van de klachtenprocedure. Dit kost u niets.
Geschillencommissie Landbouwzorg
Naast de klachtencommissie Landbouw en Zorg is er de Geschillencommissie Landbouwzorg – Instituut voor Agrarisch Recht. Die behandelt geschillen tussen cliënten en naastbetrokkenen met zorgondernemers die aangesloten zijn bij de Federatie Landbouw en Zorg, volgens het Regelement Geschillen in de Landbouwzorg. De Geschillencommissie neemt juridisch bindende beslissingen, bijvoorbeeld bij financiële claims.
Wat te doen bij een klacht over SZZ?
SZZ is als organisatie aangesloten bij degeschillencommissiezorg.nl. Met klachten die gaan over SZZ als organisatie, en dus niet over een van de zorgondernemingen, kunt u daar terecht. Bespreek ook hier allereerst uw klacht met iemand bij SZZ of met een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Komt u niet tot een oplossing, dan leest u hier hoe u een klacht over SZZ kunt indienen.
Meer informatie
- Op Landelijke klachtenregeling Landbouw en Zorg vindt u meer informatie over hoe u een klacht kunt oplossen en hoe de landelijke commissies werken.
- Klik hier voor meer informatie over vertrouwenspersonen.